0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
تفاوت میان پارت نامبر های مختلف آیفون چیست؟

به خاطر این‌که اپل شرکتی بزرگ و بین‌المللی است و محصولاتش در سراسر جهان استفاده می‌شوند، چیزی به اسم پارت نامبر ایجاد شد تا علاوه بر مدل دستگاه، کشوری که محصول در آن توزیع شده نیز مشخص شود. چراکه نیاز به تفاوت جزئی در قابلیت‌های محصول و اختصاصی شدن آن قابلیت برای آن کشور کاملاً ضروری بوده است.

شما هنگامی‌که به یک اپل استور رسمی (فروشگاه محصولات اپل) یک کشور مراجعه می‌کنید انتخابی به‌عنوان پارت نامبر ندارید چون همیشه پارت آن کشوری را دریافت می‌کنید که در حال خرید از آن هستید.

برخلاف بسیاری از کشورها، آیفون و به‌طورکلی محصولات اپل هیچ‌گاه به‌صورت رسمی و با حمایت شرکت اپل وارد کشورمان نشده است. لذا با وارد شدن این محصولات به‌صورت غیررسمی و ورود از کشورهای مختلف، مبحث پارت نامبر دستگاه اپلی که خریداری می‌کنید مورد اهمیت می‌شود.

باید یادآور شوم که اکثر محصولات واردشده‌ی اپل به بازار ایران، پارت نامبر کشور آمریکا را دارند (پسوند LL/A در مدل دستگاه) و البته این مورد را می‌توان به‌راحتی از پشت جعبه دستگاه بررسی کرد. اما در موارد خاصی مانند شرایط دوسیم‌کارته بودن آیفون‌های امروزی (که در ادامه توضیح خواهم داد)، نیاز به پارت نامبر کشور‌های دیگری حس می‌شود تا این کمبود را جبران کند.

نکته مهم در خصوص پارت نامبر که باید حتماً مدنظر داشت این است که ازنظر کیفیت تولید دستگاه میان پارت نامبرها به‌هیچ‌عنوان تفاوتی وجود ندارد که البته در صورت وجود تفاوت، شرکت اپل محکوم می‌شد.

برای مثال مکبوک با پارت نامبر ژاپن، تنها تفاوتش با پارت آمریکایی در وجود حروف و علائم ژاپنی بر روی کیبورد دستگاه و تفاوت در دوشاخه‌ و شکل شارژر آن است و هیچ تفاوت بزرگ دیگری وجود ندارد.

برای چک کردن مدل و پارت نامبر آیفون خود به این مسیر در تنظیمات مراجعه کنید: Settings > General > About

کدام پارت نامبر آیفون مناسب من است؟

در گذشته نه‌چندان دور، زمانی که آیفون دو سیم‌کارت وجود نداشت، بهترین و مناسب‌ترین پارت نامبر برای خرید در کشورمان همان پارت نامبر آمریکا یا پارت نامبرهای شبیه آن بود. اما پس از معرفی آیفون‌هایی که از قابلیت دو سیم‌کارت استفاده می‌کردند این مورد تغییر کرد.

دلیل آن است که در برخی کشورها مانند آمریکا سیم‌کارت دوم به‌صورت الکترونیکی (eSIM) و غیر فیزیکی فعال می‌شود و فقط جای یک سیم‌کارت فیزیکی در آیفون وجود دارد. اما در برخی کشورها مانند سنگاپور و چین که در آن‌ها از ای‌سیم استفاده نمی‌شود، می‌توانید از دو سیم‌کارت فیزیکی استفاده کنید که خوشبختانه این پارت نامبرها در ایران کاملاً قابل‌استفاده هستند.

بین پارت نامبرهای محبوب آیفون که وارد ایران می‌شوند یک سری تفاوت‌ها وجود دارد که می‌توانید به‌صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

محدودیتشکل دوشاخه شارژر موجود جعبه آیفون (تا سال ۲۰۱۹)کشورپسوند مدل (پارت نامبر)
عدم پشتیبانی از دو سیم کارت در داخل ایراندو شاخهآمریکاLL/A
نداردسه شاخهسنگاپورZA/A
عدم پشتیبانی از دو سیم کارت در داخل ایرانسه شاخههنگ کنگZP/A
عدم پشتیبانی از فیستایم صوتی و گروهی (فیستایم تصویری پشتیبانی می‌شود)دو شاخهچینCH/A
-عدم پشتیبانی از هر نوع فیستایم*

-عدم پشتیبانی از دو سیم کارت در داخل ایران

سه شاخهامارت متحده عربی و…AB/A