0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آموزش ریست روترهای میکروتیک

 در برخی حالات ما ناچار به ریست کردن تنظیمات روتر میکروتیک مان هستیم. مثلا هنگامی که پسورد روتر میکروتیک تان را فراموش کرده اید، می توانید آن را ریست کنید تا به تنظیمات کارخانه و پسورد پیشفرض برگرددو بنابراین آشنایی با روش ها و چگونگی این کار، می تواند ما را از نیروی متخصص بی نیاز کند. با توجه به اهمیت موضوع، ما در این مقاله قصد داریم به موضوع ریست روتر میکروتیک بپردازیم. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

آموزش ریست کردن روتر میکروتیک

روترهای میکروتیک در انواع مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده اند. در این میان روش های متعددی برای ریست کردن روترها تعبیه شده است. برخی از آنها سخت افزاری و برخی نرم افزاری هستند. همه روش ها برای همه روترها مناسب نیستند و لازم است متناسب با نوع بورد روتر میکروتیک تان، روش مناسب را انتخاب کنید. ما در ادامه به طور مفصل به معرفی انواع روش های ریست روتر میکروتیک، آموزش قدم به قدم روش ریست کردن روترها و همچنین ملاحظات هر کدام از آنها می پردازیم.

 پیشنهاد خرید: رادیو وایرلس میکروتیک

روش‌های ریست کردن روتر میکروتیک

چندین روش برای ریست روتر میکروتیک وجود دارد. بهتر است متناسب با دسترسی و نیازمندی تان، روش مناسب را انتخاب کنید. ما در اینجا انواع روش ها را معرفی خواهیم کرد تا با شناخت بیشتری نسبت به این روش ها، بتوانید با روش مناسب روترتان را ریست کنید. روش های ریست میکروتیک عبارتند از:

 

1-     ریست از طریق دکمه RESET: یکی از کاربردهای این دکمه، ریست کردن تنظیمات RouterOS است. برای ریست روتر میکروتیک از طریق دیکه RESET مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دستگاه تان را از منبع برق جدا کنید.
  • بلافاصله پس از اتصال مجدد جریان برق، دکمه RESET را فشار داده و نگه دارید.
  • به اندازه ای دکمه RESET را نگه دارید که چراغ LED شروع به چشمک زدن کند.
  • دکمه RESET را پیش از آنکه چشم زدن LED تمام شود، رها کنید.

ریست کردن روتر میکروتیک

 

2-     ریست سخت افزاری از طریق Jumper یا اتصال کوتاه: مدل های قدیمی RouterBOARD ها، دارای روزنه ریست Jumper هستند. در بعضی از مدل ها مثل RB750، RB951 و RB751، برای ریست کردن باید باکس روتر باز شود. برای ریست کردن روتر، یک پیچ گوشتی را روی Jumper قرار دهید و آن را نگه دارید تا روتر ریست شود. لازم به ذکر است حدود 10 ثانیه باید پیچ گوشتی یا ابزار فلزی را روی Jumper نگه دارید.

 

3-     ریست از طریح Winbox : یکی از روش های ریست روتر میکروتیک، روش نرم افزاری و با استفاده از Winbox است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن Winbox را از سایت میکروتیک دانلود کرده و آن را باز کنید.
  • از طریق کابل اترنت به روترتان متصل شوید.
  • در Winbox، روترتان را می بینید که تحت لیست Neighbors نشان داده می شود. روی آن کلیک کرده و بعد Connect را انتخاب کنید.
  • با نام کاربری و رمز عبورتان وارد شوید.
  • منوی سمت چپ را انتخاب کرده و از بخش System روی Reset Configuration کلیک کنید..
  • تیک گزینه No Default Configuration را بزنید و سپس روی Reset Configuration کلیک کنید.
  • ریست با موفقیت انجام می گردد.

 

4-     ریست از طریق وب: برای ریست کردن روتر میکروتیک از طریق وب، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرورگر وب را باز کرده و آدرس IP روتر میکروتیک تان را وارد کنید (معمولا 192.168.88.1)
  • با استفاده از نام کاربری و رمز عبورتان لاگین کنید.
  • روی System در قسمت سمت چپ کلیک کنید.
  • زیر منوی System، روی Reset Configuration کلیک کنید.
  • یک پنجره باز می شود که دو گزینه دارد؛ یکی No Default Configuration و دیگری Keep User Config. با انتخاب گزینه مورد نظر، روی Reset Configuration کلیک کنید.
  • گزینه Yes را انتخاب کنید.
  • روتر ریست خواهد شد و به تنظیمات کارخانه بر می گردد.

 

آیا با ریست کردن روتر میکروتیک، همه تنظیمات از بین می‌رود؟

پاسخ این سوال مثبت است. معمولا به این صورت است که ریست روتر میکروتیک، همه تنظیمات را از بین می برد و دستگاه را به تنظیمات کارخانه بر می گرداند. این بدان معناست که تمام تنظیمات معمول مثل آدرس های IP، قواعد فایروال، اکانت های کاربران و سایر تنظیمات پاک خواهند شد.

در هنگام ریست کردن روتر میکروتیک همانطور که پیش تر عنوان شد با دو گزینه روبرو هستیم:

  • No Default Configuration: با انتخاب این گزینه، روتر ریست می شود و هیچ تنظیمات پیش فرضی برای آن در نظر گرفته می شود و کاملا خالی از تنظیمات روشن می شود.
  • Keep User Config: این گزینه این امکان را به شما می دهد که برخی تنظیمات پیش فرض را حفظ کنید. اما عموما تنظیمات اصلی و شخصی سازی شده نیز حتی در این نوع ریست از بین می روند.

 

نکات مهم هنگام ریست کردن روتر میکروتیک

در انتهای این مقاله، چند نکته مهم در ارتباط با ریست روتر میکروتیک را با هم مرور می کنیم:

 

  1. همیشه بکاپ بگیرید: قبل از ریست کردن اطمینان حاصل کنید که از تنظیمات فعلی دستگاه تان بکاپ گرفته اید. با استفاده از Winbox یا رابط کاربری تحت وب می توانید فایل بکاپ را دریافت کنید.

  2. زمان ریست کردن: اگر روترتان در حال استفاده است، آن را ریست نکنید. بنابراین سعی کنید وقتی هیچ دستگاهی به روتر متصل نیست آن را ریست کنید تا احتمال بروز اختلالات کمتر شود.

  3. نوت برداری کنید: تنظیمات اصلی مثل آدرس های IP، تنظیمات VLAN و قواعد فایروال را جایی یادداشت کنید که بعد از ریست کردن بتوانید به سرعت تنظیمات روتر را انجام دهید.

  4. آدرس IP پیشفرض: بعد از انجام ریست، آدرس IP پیشفرض معمولا 192.168.88.1 است. بنابراین آدرس IP کامپیوتر شما هم باید در همان subnet باشد تا بتوانید به روتر دسترسی پیدا کنید (مثلا 192.168.88.2).

  5. امنیت را در تنظیمات رعایت کنید: بعد از ریست کردن، تمام نام های کاربری و رمزهای عبور را از حالت پیشفرض تغییر دهید تا امنیت روترتان حفظ شود و مزاحمان نتوانند از طریق نفوذ به روتر برای شما دردسر ایجاد کنند.

  6. از Winbox استفاده کنید: نرم افزار Winbox یک رابط گرافیکی کاربرپسند دارد که می تواند فرآیند تنظیمات را تسهیل کند. بنابراین ما استفاده از آن را توصیه می کنیم.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به موضوع ریست روتر میکروتیک پرداختیم. تمام تلاش ما بر این بود که به طور مختصر هر آنچه در ارتباط با فرآیند ریست کردن روترهای میکروتیک نیاز دارید مطرح کنیم. به شما توصیه می کنیم که انواع روش های ریست روتر را یاد بگیرید تا بتوانید در مواقع لازم از روش مناسب تر استفاده کنیم. ما در بخش انتهایی شش توصیه در ارتباط با ریست کردن روترها مطرح کردیم که رعایت این موارد می تواند امنیت و سهولت کار را برای شما تضمین کند. برای دین سایر مقالات در رابطه با تجهیزات میکروتیک همراه ما باشید.

 

 

سوالات متداول:

 

چرا باید روتر میکروتیک را ریست کنم؟

برای بازگردانی تنظیمات به حالت کارخانه یا رفع مشکلات اتصال، می‌توان از ریست کردن روتر استفاده کرد.

 

آیا ریست روتر میکروتیک باعث پاک شدن همه تنظیمات می‌شود؟

بله، با ریست کردن روتر، تمام تنظیمات به حالت اولیه کارخانه باز می‌گردد و باید دوباره تنظیمات را انجام دهید.

 

چگونه از طریق دکمه RESET روتر میکروتیک را ریست کنم؟

دستگاه را از برق جدا کرده، دکمه RESET را نگه دارید و پس از اتصال مجدد برق، تا چشمک زدن چراغ LED دکمه را نگه دارید.

 

آیا امکان ریست کردن روتر میکروتیک از طریق نرم‌افزار وجود دارد؟

بله، می‌توانید از طریق Winbox یا مرورگر وب با ورود به تنظیمات سیستم، روتر را ریست کنید.

 

بعد از ریست روتر، آدرس IP پیش‌فرض چه خواهد بود؟

آدرس پیش‌فرض پس از ریست معمولاً 192.168.88.1 است.