0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

مانیتورینگ ترافیک شبکه در میکروتیک

مقدمه‌ای بر مانیتورینگ ترافیک در میکروتیک

مانیتورینگ ترافیک به معنای نظارت بر ترافیک شبکه است که شامل فرآیند جمع آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش سازی در ارتباط با داده های ترافیکی شبکه است. این عملیات به منظور کشف مشکلات، بهینه سازی عملکردها و یا درک بهتر چگونگی فعالیت شبکه انجام می شود. ما در این نوشتار قصد داریم در مورد مانیتورینگ ترافیک شبکه در تجهیزات میکروتیک صحبت کنیم. اگر به شبکه و موضوعات فنی آن علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا مانیتورینگ ترافیک مهم است؟

نظارت بر ترافیک شبکه یه بخش ضروری از هر ابزاری است که برای مدیریت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مشکلات مهم شبکه یا فعالیت های خرابکارانه را می توان از طریق مانیتورینگ ترافیک شبکه، کشف و حل کرد. به طور مثال، شرکت آمازون با استفاده از سرویس خود به نام AWS Shield، با موفقیت یک جمله DDoS را کشف کرد. به هر حال هر سازمان متناسب با نیازمندی خود باید سطح نظارت بر ترافیک را تعیین و از ابزارهای متناسب با کسب و کار خود برای این کار استفاده کند.

 

کاربردهای مانیتورینگ ترافیک در مدیریت شبکه

تجهیزات و اپلیکیشن ها به طور روزمره از ترافیک شبکه برای کار استفاده می کنند. بنابراین مهم است که منابع شبکه به طور مساوی یا با شرایط مناسب برای پشتیبانی از همه تجهیزات و نرم افزارها توزیع شود. به طور مثال اگر برنامه ای وجود داشته باشد که حجم نامتناسبی از پهنای باند را استفاده می کند، ممکن است سایر سرویس ها دچار وقفه یا سرویس دهی با تاخیر شوند. با مانیتورینگ ترافیک شبکه می توانید تشخیص دهید که کدام برنامه مشکل را ایجاد کرده است و اقدامات لازم برای بازگرداندن وضعیت شبکه به حالت عادی را انجام دهید.

با تجزیه و تحیلیل ترافیک شبکه، کسب و کارها می توانند به طور فعال تهدیدات امنیتی را شناسایی کرده و عملکرد شبکه را بهبود ببخشند. نظارت بر ترافیک شبکه شامل تولید گزارش های دقیق مبتنی بر تاریخ است که به تصمیم گیری های آگاهانه برای افزایش سلامت و کارایی شبکه کمک بسیار زیادی می کند.

 

روش‌های مختلف مانیتورینگ ترافیک در میکروتیک

ابزارهای متعددی برای نظارت بر ترافیک شبکه در روتر میکروتیک وجود دارد. ما در این بخش قصد داریم چند ابزار محبوب در این ارتباط را معرفی کنیم:

 

ابزار Traffic Monitor

در روترهای میکروتیک ابزاری وجود دارد به نام Traffic Monitor که یکی از ابزارهای مانیتورینگ ترافیک شبکه است که برای نظارت بر ترافیک در حال عبور از یک درگاه مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار می توانید یک سری شرط را تعیین کنید که در صورت وقع آن شرط ها، یک اسکریپت اجرا می شود. به طور مثال بر روی یک پورت خاص شرط تعیین می کنید که اگر ترافیک شبکه از یک حد خاصی که Threshold نامیده می شود بالاتر بود، یک خطا در بخش Log برای شما ثبت شود. حتی می توانید تعیین کنید که در صورت وقع یک یا مجموعه ای از شروط، وضعیت ترافیک به صورت یک گزارش در قالب یک ایمیل برای شما ارسال شود.

 مانیتورینگ ترافیک در میکروتیک

ابزار Torch

یکی دیگر از ابزارهای نظارت بر ترافیک شبکه در روترهای میکروتیک، ابزاری به نام Torch است. با استفاده از این ابزار می توانید ترافیک درگاه مورد نظرتان را به صورت لحظه ای تحت نظارت داشته باشید. همچنین می توانید ترافیک عبوری را بر اساس پروتکل، آدرس فرستنده، آدرس مقصد و پورت دسته بندی کنید. این ابزار خروجی های مفیدی در اختیار شما خواهد گذاشت که می تواند در درک نحوه عملکرد شبکه و کشف سریع مشکلات احتمالی به شما کمک زیادی بکند.

 

ابزار Graphs

با بکارگیری این ابزار در روترهای میکروتیک می توانید مانیتورینگ ترافیک شبکه را با استفاده از نمودارهای گرافیکی انجام دهید. می توانید تعیین کنید که ترافیک مربوط به کدام بازه آدرس IP و با چه شرایطی تحت نظارت قرار گیرد. همچنین می توانید نتایج خروجی را بر روی نمودارهای گرافیکی مشاهده کنید. این قابلیت می تواند به شما در کشف سریعتر مشکلات ترافیکی کمک کند.

 

آموزش نمایش گراف‌ها در میکروتیک

همانطور که پیشتر گفته شد، نمایش گرافیکی داده های ترافیکی در میکروتیک یک قابلیت کاربردی محسوب می شود. ما در ادامه در مورد گراف ها در میکروتیک توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

 

نحوه استفاده از Graphs در میکروتیک

در اینجا دو عملیات انجام می شود: یکی جمع آوری اطلاعات ترافیکی و دیگری نمایش داده ها در یک صفحه وب. برای استفاده از گراف ها به دنبال علامت منوی همبرگری (نوار سه گانه) در بالای نرم افزار کانفیگ میکروتیک باشید. در آنجا گزینه Graphs را خواهید دید.

 

نمایش گراف‌ها در نرم‌افزار Winbox

نرم افزار Winbox امکان مشاهده اطلاعات جمع آوری شده در ارتباط با ترافیک روترهای میکروتیک را در صفحه وب فراهم می کند. برای این کار از منوی Tools، گزینه Graphing را انتخاب کنید. روی ورودی ای که قصد دارید گراف های آن را مشاهده کنید دو بار کلیک کنید.

 نمایش گراف‌ها در نرم‌افزار Winbox

نظارت و کنترل ترافیک میکروتیک با ابزار Torch

همانطور که پیشتر گفتیم، ابزار Torch در روترهای میکروتیک به منظور نظارت بر ترافیک ورودی و خروجی تعبیه شده است. این ابزار این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که به طور کامل پکت های دیتا را ردگیری و از نوع آنها مطلع شوید. استفاده از ابزار Torch برای مانیتورینگ ترافیک شبکه، بسیار ساده است. برای این کار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

1-از منوی Tools گزینه Torch را انتخاب کنید.

2-در پنجره ای که باز می شود باید اطلاعات مبدا و مقصد را وارد کنید تا اطلاعات مربوط به ترافیک شبکه برای شما نمایش داده شود.

در بخش collect می توانید تعیین کنید که چه اطلاعاتی برای شما نمایش داده شود. همچنین در بخش Filter می توانید شروطی تعیین کنید که در صورت محقق شدن آنها، صرفا همان اطلاعات در اختیار شما قرار بگیرد.

 

آموزش مانیتورینگ روتر میکروتیک به زبان ساده

در این بخش به طور مختصر و ساده نکاتی را ارائه می کنیم که به شما در فرآیند مانیتورینگ ترافیک شبکه کمک خواهد کرد.

 

راهنمای ساده و کاربردی برای مانیتورینگ ترافیک

در رابط کاربری میکروتیک به صورت پیشفرض ابزارهایی برای کنترل و نظارت بر دیتا و پکت ها تعبیه شده است. این ابزارها امکان نظارت لحظه ای (بلادرنگ) بر ترافیک دیتا را فراهم می کند. خروجی این ابزارها مواردی مثل تعداد پکت بر ثانیه یا تعداد بیت بر ثانیه است که تصویر خوبی از وضعیت شبکه را ارائه می دهد.

 

مراحل گام به گام برای نظارت بر ترافیک در RouterOS

برای هر کدام از ابزارها، معمولا نیاز به تعیین پارامترهایی وجود دارد. این پارامترها می تواند خروجی دیتا را محدود و متناسب با نیاز شما ارائه دهد. بنابراین پیش از تحلیل گزارشات و خروجی ها، نیازمندی های خود را جمع بندی کنید. این پارامترها عبارتند از:

-درگاه یا واسط هایی که لازم است بر ترافیک آنها نظارت کنید. این درگاه ها می تواند آدرس آی پی ورودی یا خروجی باشد.

-سطوح عددی در ارتباط با ترافیک هر درگاه که به نامه Threshold شناخته می شود.

-چگونگی اطلاع از محقق شدن هر شرط که می تواند از طریف یک نوتیفیکیشن یا ایمیل یا سایر روش ها باشد.

-تعیین کاربر یا کاربرانی که نیاز به نظارت بر مانیتورینگ شبکه مربوط به آنها را دارید.

 

خلاصه‌ای از روش‌های مانیتورینگ در میکروتیک

حداقل سه روش برای مانیتورینگ ترافیک شبکه در روترهای میکروتیک وجود دارد. این روش ها یا به عبارتی ابزارها عبارتند از:

1-ابزار Traffic Monitor

2-ابزار Torch

3-ابزار Graphs

هر کدام از این ابزارها ویژگی ها و قابلیت های به خصوصی دارند که در این مقاله تا حدی به آنها پرداختیم.

 

انتخاب بهترین روش برای مانیتورینگ ترافیک شبکه

بهترین روش برای نظارت بر ترافیک شبکه وابستگی زیادی به نوع نیازمندی شما دارد. بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن ملاحظاتی مثل موضوعات امنیتی، نظارتی، مدیریتی و نیازمندی های تصمیم سازی و غیره و شناخت مناسب از روش ها، بهترین ابزار را برای این کار انتخاب کنید. هر یک از ابزارها تصویر متفاوتی از ترافیک شبکه را می تواند در اختیار شما قرار دهد. احتمالا ترکیبی از روش ها نیز به شما کمک خواهد کرد. در انتها امیدواریم این نوشتار در شناخت روش های مانیتورینگ ترافیک شبکه در میکروتیک به شما کمک کرده باشد.